Kimmo Alakoski

Business Development Manager

Edellisten kuntavaalien iskulauseeni – Toiminnan mies Tottijärveltä – vastaa kysymykseen hyvin ja samalla sloganilla mennään näihinkin vaaleihin.

Olen perheellinen, kolmen tyttären isä Tottijärveltä ja kotoisin Honkajoelta. Työskentelen kotitoimistostani käsin rakennus- ja kaivoskoneita valmistavan yrityksen palveluksessa. Nykyinen tehtäväni on jälleenmyyjäverkostomme johtaminen Suomessa ja Baltiassa, toimin myös virolaisen tytäryhtiömme hallituksen puheenjohtajana. Koneiden parissa olen työskennellyt yli 20 vuotta ja työtehtävät ovat kuljettaneet ympäri maailmaa ja kaikkialle Suomeen. Viihdyn hyvin vieraissa paikoissa ja kulttuureissa.
Koulutukseltani olen metsätalousteknikko ja metsäalan toimihenkilötehtävissä vietin 9 vuotta Rauman ympäristössä. Työn ohessa suoritin kauppateknikon tutkinnon. Peruskoulun jälkeen kävin kaksivuotisen metsurikurssin ja toimin metsurina kolme vuotta ennen opistoon hakeutumista. Erilaisten turvekoneiden ohjaimissa ovat kuluneet lomat kahdeksana kesänä ja maatilan poikana työkokemusta kertyi jo ennen sitä.

Harrastuksistani tärkeimmät ovat metsästys ja ammunta sekä niihin liittyvä järjestötoiminta. Hyvä ruoka ja juoma, matkailu, teatteri ja ooppera sekä tietysti kunnallispolitiikka ja muu järjestötoiminta täyttävät valveillaoloajan tehokkaasti.

Olen aina halunnut vaikuttaa asioihin ja parhaiten se onnistuu olemalla itse mukana vaikuttamassa päätöksiin. Edellisten vaalien hieno tulos toi varapaikan valtuustoon ja ennen korona-aikaa kutsun lähes jokaiseen valtuuston kokoukseen. Lautakuntapaikat ja aktiivinen toiminta valtuustoryhmässä ovat tuoneet aitoja mahdollisuuksia vaikuttaa tehtyihin päätöksiin. Ennen kaikkea tämä neljä vuotta on opettanut, kuinka päätöksenteko kaupungissa toimii ja nyt on huomattavasti helpompi lähteä viemään asioita läpi.

1. Haja-asutusalueiden tasapuolinen kehittäminen kaavoituksen ja rakentamismahdollisuuksien avulla. Koulut, tieverkko, kunnallistekniikka, tietoverkot edellyttävät järkeviä käyttäjämääriä ja Nokian kasvun jakaminen tasaisemmin on koko kaupungin etu.
  2. Tarkka taloudenpito nyt käynnissä olevan investointiohjelman aikana on välttämätöntä. Jokainen rekrytointi on mietittävä tarkkaan ja perustehtäviin kuulumattomien palveluiden tuottamista yksityisillä on mietittävä kiihkottomasti.
  3. Yritysten toimintaedellytysten turvaaminen. Nokialla tehdään hyvää työtä tonttien ja toimitilojen tarjonnassa, tähän voimme satsata lisääkin. Nyt myös vihdoin asuntorakentamiseen on tarjolla tontteja, jotka tukevat yrittäjien asettumista kaupunkiin.

Kokoomuksen 1. varavaltuutettu, rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsen, kaupunkikehityslautakunnan varajäsen, Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan jäsen helmikuusta 2021 alkaen.

Muita luottamustoimia tällä hetkellä; Nokian seudun Riistanhoitoyhdistyksen toiminnanohjaaja, Valtakunnallisen Riistaneuvoston jäsen (31.7. saakka), Suomen Riistakeskuksen hallituksen varajäsen (1.8. alkaen), Honkajoen Seudun Ampujat ry puheenjohtaja, Kurjentaipaleen tiekunnan puheenjohtaja
Järjestöjen jäsenyyksiä mm. Nokian Kokoomus ry, Tampereen Paistinkääntäjät ry, Moottoritoimittajat ja tiedottajat ry, Nokian Reserviläiset – NRAU ry, Nokian seudun Ampujat ry, Vahon Eränkävijät ry, International Safari Club.

opin englannin kielen vasta kolmikymppisenä konealalle siirtyessäni ns. apina-menetelmällä. Suosittelen muille asian hoitamista jo kouluaikana.