Olli Välimäki

tutkijatohtori, yrittäjä

Olen Olli Välimäki. Perheeseeni kuuluvat vaimo, kolme aikuista lasta ja kaksi lastenlasta. Olen asunut 29 vuotta Nokian Korvolassa.

Ammattini koostuu monista osa-alueista. Toimin apulaisprofessorina Vaasan yliopistolla ja Tampereen yliopistolla vierailevana tuntiopettajana. Kiinnostuksen aihe on talousoikeus. Olen ensisijaisesti kuitenkin rahoitusalaan ja osakeyhtiöoikeuteen liittyvää neuvontaa tarjoava yrittäjä ja hallitusammattilainen (HHJ).

Avustan myös Asuntonokia Oy:n ammattilaisia perintö- ja perheoikeudellisissa sekä kiinteistöjuridiikkaan liittyvissä toimeksiannoissa. Olen LKV-pätevä maanmittauslaitoksen määräämä julkinen kaupanvahvistaja. Koulutukseltani olen lakiekonomi, kauppatieteiden lisensiaatti ja kauppatieteiden tohtori.

Harrastan lukemista, matkailua, remonttihommia, urheilua eri muodoissaan ja luonnossa liikkumista. Maanpuolustustyö on myös lähellä sydäntä. Olen reservin majurina toiminut monissa erilaisissa reserviläistehtävissä. Urheilun saralla olen liikuttanut nuoria niin huoltajana, valmentajana kuin joukkueenjohtajanakin.

Luottamustehtävät vievät merkittävän ajan vapaa-ajasta. Olen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen sekä kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen. Toimin maallikkotuomarina Pirkanmaan käräjäoikeudessa ja ajoittain myös Maaoikeudessa.

Olen ehdolla ensisijaisesti siksi, että uudessa valtuustossa korostuu elinkeinoelämän asiantuntemuksen merkitys ja tarvitsemme laajaa talousosaamista.

Kaupunkimme on konserni, jonka lainamäärä nousee seuraavalla valtuustokaudella neljännesmiljardiin euroon. Velkaantuminen on neutraali käsite, eikä sinällään sisällä viittausta huonoon taloudenpitoon. Luottoyhteiskunnassa velkaantumalla voidaan luoda hyvinvointia, kuten esimerkiksi Nokialla uusi ja uljas hyvinvointikeskus. Mutta ylivelkaantumista tulee välttää ja aina muistaa arvioida maksukyky, myös kuntataloudessa. Investointeja ei siis ole syytä pelätä, mutta ne tulee laittaa tärkeysjärjestykseen ja toteuttaa järkevästi rytmittäen.

Omaan pankkikokemusta yli 25 vuodelta niin esimies- kuin asiakasvastuutehtävistäkin. Olen mielelläni investoimassa, miettimässä erilaisia rahoitus- ja toteutusvaihtoehtoja ja näin rakentamassa ja kehittämässä kaupunkiamme.

Yritykset ovat avainasemassa, kun nokialaista hyvinvointia turvataan ja kehitetään. Työpaikkoja tarvitaan ja niitä syntyy ennen kaikkea pk-yrityksiin. Toimin tällä hetkellä yhdeksän liiketoimintaa harjoittavan osakeyhtiön hallituksessa ja uskon voivani tuottaa lisäarvoa, kun yritysten toimintaedellytyksiin liittyvistä asioista tehdään päätöksiä.

Lupaan tehdä yhteisön kannalta tarkoituksenmukaisia ja yksilön kannalta oikeudenmukaisia päätöksiä siten, että perusteet arvioidaan ja vaikuttavuudet pohditaan tarkasti.

Teen kaikkeni varmistaakseni kaupungin hallitun kasvun, elinvoimaisuuden ja itsenäisyyden säilymisen.

Pidän omalta osaltani huolta, että Nokialla toteutetaan inhimillistä markkinataloutta. Samalla kun huolehditaan taloudesta ja luodaan edellytyksiä työpaikkojen syntymiselle, huolehditaan lapsista, nuorista, vanhuksista ja luonnosta.

kirjahyllystäni löytyy kaikki Mauri Sariolat ja Seppo Jokiset. Pääosin kirpputoreilta hankittuja.