Riku Soininen

bisneskehittäjä

Nuoruuteni kasvoin Kangasalla. Muutin omaan kotiin Tampereelle 90-luvun vaihteessa ja lopulta 2004 Nokian Taka-lauttalaan, jossa asumme yhä vaimon ja Kreetan kaduilta aikoinaan pelastamamme koiran kanssa. Lapset ovat jo kaikki aikuisia ja toinen lapsenlapsi on tulollaan syksyksi. Koulutustaustaltani olen tietotekniikan lisensiaatti ja sähkötekniikan DI. Toimin bisneskehittäjän roolissa IT-alan kasvuyritysten parissa ja olen mm. Tamperelaisen yrityskiihdyttämön osakas. Ehdin työskennellä teknillisellä yliopistolla 7 vuotta, ennen liike-elämän palvelukseen siirtymistäni.

Asioihin on vaikea vaikuttaa kotisohvalta. Näen, että kokoomuksella on tässä maailmantilassa parhaat avaimet vaikuttaa Nokialaisten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, taloudelliset realiteetit ja ”maalaisjärjen käyttö” huomioiden, ilman sen suurempaa populismia.

En ole asettanut mitään varsinaisia yksilöityjä substanssipohjaisia vaalitavoitteita. Nuoret sekä yrittäjyys ovat kuitenkin omassa perusfilosofiassani ne asiat, joihin kannattaa aina satsata paukkuja. Tavoitteenani on ensisijaisesti avoimen keskustelukulttuurin kehittäminen yli puoluerajojen. Konkreettiset asiat ja ihmisten yleinen hyvinvointi kiinnostavat, ei niinkään puoluepolitiikka. Olen tottunut käsittelemään kompleksisia kokonaisuuksia (ja näkemään metsän puilta). Pitkän tähtäimen suunnittelu on vaikeampaa kuin lyhyen, mutta mielestäni tärkeämpää.

– Perlan varajäsenyys Nokialla (1 kausi) ja Veikkaus Oy:n hallintoneuvoston varajäsenyys (2008-2009). Olen vaikuttanut lisäksi useiden pienten IT-alan kasvuyritysten hallituksissa, väliin myös puheenjohtajan roolissa.

Olen innokas laulunharrastaja ja ollut mukana useissa laulukilpailuissa viimeisen 5 vuoden aikana, mm. Voice of Finland sekä All together now TV-show:t (2017, 2020), Talent Quest international finals, World Karaoke Tour international finals jne. Olen viimeisen vuoden aikana laulanut Facebookin avoimeen karanteenikaraoke-ryhmään jo n. 400 eri biisiä. Suunnittelen parhailllaan ainakin puolivakavasti muusikon uraa, kunhan korona hellittää. Bändi on jo kasassa ja treenit käynnissä.

Olen lisäksi pyörittänyt talkoohengellä kohta jo 30 vuotta yhtäjaksoisesti Tampereen seudun sulkapallo-ranking toimintaa, jossa mukana on näinä vuosina ehtinyt olla yhteensä yli tuhat pelaajaa.