Timo Sokka

yritysjohdon konsultti

Olen Jyväskylästä kotoisin, asunut Nokialla 90-luvun puolivälistä lähtien, pois lukien viisi vuotta, jotka asuin USA:ssa ja Etelä-Afrikassa työni vuoksi. Nokia tosin tuli tutuksi jo opiskeluaikana 1989-1994, kun olin kesät töissä Nokian Paperilla, ja seuraavana vuonna tehdyn diplomityön jälkeen pari vuotta käyttöinsinöörinä. Työssäni olen sittemmin toiminut suurten metsäteollisuuskonsernien uusien kasvuliiketoimintojen johtotehtävissä; kansainvälisten liiketoimintojen strategisessa kehityksessä ja operatiivisissa johtotehtävissä. Nykyisin toimin liikkeenjohdon konsulttina. Perheeseeni kuuluvat kaksi esiteini-ikäistä poikaani, joista vanhempi on autistinen erityislapsi sekä puolisoni, joka asuu lukiolaistyttärensä kanssa Espoossa. Meillä on myös kolme norfolkinterrieriä.

Kun minua pyydettiin ehdolle, keskusteluissa kaupunginhallituksen puheenjohtajan Jari Haapaniemen kanssa totesimme, että kokemuksestani kasvun hallinnasta liike-elämän puolelta olisi hyötyä kovassa kasvussa olevalle kaupungille. Minua kiinnostaa kaupungin elinvoiman kasvattaminen ihmislähtöisesti, huomioiden kestävän kehityksen ulottuvuudet ja sen tarjoamat mahdollisuudet.

• Kaupungin kasvustrategian vahvistaminen ja tehokas täytäntöönpano
  • Kestävän kehityksen ja kiertotalouden optimointi
  • Lapsien ja erityisesti erityislapsien tarpeet, vanhuksia unohtamatta

En ole aiemmin toiminut aktiivisesti politiikassa tai järjestötoiminnassa, joten luottamustehtäväni ovat lähinnä yrityspuolelta erilaisten hallitusten ja johtoryhmien jäsenyyksiä ja puheenjohtajuuksia. Harrastuspuolella perustin vuonna 2000 golfkerhon, jonka puheenjohtajana toimin kymmenkunta vuotta, ja vuonna 2005 toimin Nokialla järjestetyn triathonin Ironman-matkan SM-kilpailun johtajana.

harrastan muun muassa veneilyä, golfia, laskettelua, metsästystä, kalastusta, kokkausta, valokuvausta ja antiikkisten työkalujen entisöintiä, lisää näistä Instagramissa.